"Marzenia są jak kompas, który pokazuje kierunek, ale to ty musisz podjąć kroki, by je osiągnąć."
Earl Nightingale
Odkąd staliśmy się rodzicami, temat wyboru ścieżki edukacyjnej dla naszych dzieci zawsze był ważny i braliśmy pod uwagę różne możliwości. Z jednej strony zależało nam na indywidualnym rozwoju każdego z dzieci, uwzględniając ich osobowość, predyspozycje, zainteresowania oraz sposób uczenia i doświadczania otaczającego świata. Chcieliśmy ich wychować zgodnie z naszymi wartościami i przekonaniami, pokazywać, uczyć, wspierać i podążać wraz z nimi. Aby mieli pewność, że zawsze mogą na nas liczyć. Z drugiej strony zdawaliśmy sobie sprawę, jak ważne są relacje rówieśnicze, współpraca, rozwiązywanie sporów, wypracowanie własnego spojrzenia na ludzi i świat, samodzielność, wewnętrzna motywacja i poczucie sprawczości.
Dlatego na szali postawiliśmy dwie możliwości: edukacja domowa czy edukacja systemowa.
Zadawaliśmy sobie wiele pytań:
– Czy uda nam się być dobrymi nauczycielami dla naszych dzieci?
– Czy przez ED nie zamkniemy ich w bańce utopijnego, bezproblemowego dzieciństwa?
– Czy będąc rodzicami 4 dzieci sprostamy obowiązkom domowym, zawodowym i edukacyjnym?
– Jaką szkołę publiczną dla nich wybrać?
– Jak ochronić nasze dzieci przed natarczywym i negatywnym wpływem ekranów, gier i komunikatorów?
– Jak zachować ich wysokie poczucie własnej wartości, bez konieczności ciągłego oceniania i wzajemnego porównywania?
– Jak rozwijać ich pasje i zainteresowania nie ograniczając ich czasu wolnego?
Na szczęście nie byliśmy jedyni w poszukiwaniu najlepszej drogi. Wielu rodziców mierzyło się z podobnymi wątpliwościami i pytaniami w całej Polsce. Zaczęliśmy szukać inspiracji w książkach, wśród znajomych, w Internecie, dzięki czemu poznaliśmy wiele inicjatyw rodziców, którzy kierowali się podobnymi motywacjami i ostatecznie założyli małe, niepubliczne szkoły podstawowe dla swoich dzieci. Działające mikro inicjatywy szkolne, z których przebijały się przyjazne relacje, lokalność, wspólne wartości i motywacje, zaczęły i w nas zaszczepiać silną chęć rozpoczęcia podobnej przygody. Jednak dopiero wizja wyboru placówki oświatowej dla naszej najstarszej córki zmotywowała nas do podjęcia ostatecznej decyzji.
W październiku 2022 roku podjęliśmy pierwsze kroki w celu stworzenia mikroszkoły Góra Marzeń -przestrzeni edukacyjnej, w której priorytetem miał być dobrostan uczniów. I tak 20 lutego 2023 roku założyliśmy Fundację Twórczej Edukacji Góra Marzeń, w czerwcu wynajęliśmy lokal w Bogucinie Małym, który wyremontowaliśmy, i który stał się idealnym miejscem dla pierwszej grupy uczniów naszej mikroszkoły. Zaczęliśmy szukać w lokalnej społeczności rodzin takich, które myślą podobnie jak my i chcą do nas dołączyć. Organizowaliśmy spotkania otwarte, indywidualne, rozmawialiśmy telefonicznie z wieloma Rodzicami. I w końcu się udało. Zebraliśmy grupę kilku rodzin, które zdecydowały się nam zaufać i oddać pod opiekę swoje pociechy. Nic jednak nie udałoby się bez pedagoga – osoby wykształconej, doświadczonej, zaangażowanej w swoją pracę, pełną pasji, pracowitości i cierpliwości. Na nasze wielkie szczęście to Ona nas znalazła – nauczycielka z powołaniem i wielkim sercem do dzieci – Ewelina dołączyła do nas w lipcu, aby od września współtworzyć z nami Górę Marzeń i prowadzić dzieci w procesie edukacji wczesnoszkolnej.
Pierwszy krok – utworzenie małej nieformalnej szkoły dla klas 1-3 za nami. Kolejnym krokiem jest utworzenie placówki oświatowej – Niepublicznej Szkoły Podstawowej Góra Marzeń. Jesteśmy już na dobrej drodze do osiągnięcia naszego celu!